Nu påbörjas arbetet med upprustningen av Granloholms centrum. Tack vare värdefulla synpunkter från boende och verksamheter i området har vi tillsammans tagit fram följande konkreta åtgärder för att göra Granloholm centrum tryggare, trivsammare och mer funktionellt för alla.
Många av synpunkterna har handlat om parkeringen i centrum. Många har uppmärksammat att parkeringen nyttjats för långtidsparkering och inte som det är tänkt, som parkering för besökare i centrum. Dessutom har många fordon parkerat på ett sätt som begränsat framkomligheten för oskyddade trafikanter. Nu inför därför samfälligheten tidsbegränsad parkering på parkeringarna i den södra delen av Granloholm centrum för att öka tillgängligheten. Parkeringarna i området kommer dessutom att skyltas tydligare så att bilar endast parkerar på avsedda platser. Infarten till den ena parkeringen smalnas av för att skapa ett mer strukturerat och säkert trafikflöde. För att säkerställa att de nya reglerna följs kommer bevakning att förekomma.
Vi har tagit emot många önskemål om fler mötesplatser och aktiviteter för olika åldrar. Därför kommer vi att placera ut möbler med brädspel vid torget samt bord och stolar på gräsmattan i anslutning till centrum. Pingisbord och en boulebana kommer att komplettera ytorna och bjuda in till sociala aktiviteter och gemenskap.
Entrén till Granloholms centrum får nya planteringar som skapar ett välkomnande intryck. För den som väntar på färdtjänst byggs en ny, väderskyddad väntplats med tak.
Flera platser har upplevts som mörka och otrygga, nu byter vi armaturer till modernare och effektivare belysning för att öka tryggheten i området kvällar och nätter.
Granloholms centrum är i behov av upprustning och under november och december 2025 genomförde vi en dialog med boende och verksamheter i området för att få med oss medborgarnas perspektiv på utvecklingen.1,5 miljoner kronor är avsatt för upprustningen.
Om du är nyfiken på vilka åsikter som kom in i medborgardialogen finns resultatet från dialogaktiviteterna sammanställda och du kan ta del av synpunkter och idéer på: sundsvall.se/dialoggranloholm.